Site Overlay

Roadtrip Geiranger – Stranda

Met mijn grote zus op roadtrip in Noorwegen

Het is Pasen! Dat was voor mijn zus de ideale kans om deze week gezellig langs te komen. En als je dan in Noorwegen bent moet je daar ook goed gebruik van maken natuurlijk. We besloten een auto te huren om een mooie roadtrip te maken naar Geiranger & Stranda.

De week begon meteen goed! Maandag middag kwam Annelie, mijn zus aan op het vliegveld in Alesund. Stiekem vond ik dit best wel een beetje spannend. Samen met mijn huisgenootje Kat ben ik maandag ochtend al op tijd naar Alesund gegaan, Kat moest nog het een en ander aan souvenirs scoren en ik ben nog altijd opzoek naar die perfecte Noorse trui. Met zo’n 200 euro aan souvenirs op zak zijn we samen naar het vliegveld gegaan om Annelie op te halen.

Annelie had van te voren al een auto gehuurd, gewoon een simpele, fatsoenlijke auto. We liepen naar de balie van Avis, het autoverhuur bedrijf. Alles werd gecontroleerd, de mevrouw aan de balie vroeg of we het erg vonden om een automatische auto te rijden omdat er al heel wat auto’s verhuurd waren. Dat vonden wij uiteraard geen enkel probleem. Er was nog een Mitsubishi Outlander beschikbaar en ze vroeg of we dat ook goed vonden, uiteraard konden we deze upgrade kosteloos krijgen. Tjah.. Daar gaan wij natuurlijk niet moeilijk over doen haha, en dus hebben we deze week in een veel te grote bak rond gereden. Hoort erbij als je een roadtrip gaat maken toch?

Je raad misschien al wel wat we als eerste hebben gedaan. Dinsdag stapten we uit bed zo op het paard, we mochten de paarden van stal lenen voor een mooie buiten rit. Annelie ging op Sierda, de Fries en ik op Milla de IJslander. Plots was ik zomaar met twee Friezen op stap haha. Het weer was net als de rest van de week echt perfect! We hebben een rondje om het meer gereden en zijn nog een stukje met de paarden het strand op gegaan. Dat was super leuk, gewoon lol met je knol, daar houden we van. Na het paardrijden zijn we doorgegaan naar Porse het andere studenten gebouw. Pangaia organiseerde daar een BBQ voor iedereen die daar zin in had. Wie zegt er nou nee tegen een BBQ?

Woensdagochtend moest ik eerst nog even naar school. We kregen weer les over architectuurfotografie. Het was de laatste les waar we leerden hoe we de foto’s die we vorige week hebben gemaakt moeten nabewerken. Ondanks dat de les best interessant was moest ik ‘helaas’ eerder weg. Annelie en ik gingen namelijk om half 3 alweer met de veerboot mee naar Geiranger. De route naar Geiranger en ook de boot tocht was echt adembenemend. De boot was best groot, maar tussen de gigantische bergen maar een klein ding. We vaarden lang de bekende waterval ‘The seven sisters’ en een aantal verlaten boerderijen. Die nacht hebben we in het Union hotel geslapen, een veel te luxe hotel met alles er op en er aan. We hebben de hele middag in de Spa gezeten en hebben s’avonds genoten van een super lekker diner met uitzicht op het fjord, magisch.

Donderdag zijn we na een wandeling door het dorp en een ritje naar het uitkijkpunt naar ons tweede verblijf in Geiranger gereden. Deze was nog hoger op de berg. We kwamen iets te vroeg aan maar kregen een warm welkom van een wat oudere man. Hij kon niet ophouden met praten haha. Tijdens de rondleiding door de keuken en kamer kregen we er meteen een geschiedenis les bij. Het huis was overigens super mooi! De keuken had uitzicht op het fjord, eigenlijk nog haast mooier dan het uitzicht van het Union hotel. Voor het avond eten hebben we nog een mooie wandeling gemaakt, je wordt een beetje gaar van in de auto zitten dus een frisse neus halen is dan niet verkeerd.

Vrijdag zijn we vrij vroeg al naar Stranda gereden. Geiranger is super mooi, maar helaas was er niet zoveel open omdat het seizoen nog moet beginnen. In mei zal het vast een stuk drukker zijn, dan is de weg over de bergen ook weer gewoon open. Daar lag nu nog te veel sneeuw op. Stranda staat vooral bekend om het skicentrum. Het skicentrum heeft ook een gondel die helemaal naar de top van de berg gaat, op de top zit een restaurant waar je wat kunt eten en drinken. Dat mochten wij natuurlijk niet missen dus hebben we een kaartje gekocht naar boven. Al was de sneeuw al wel op zijn einde lag er toch nog heel wat! Het was een drukte van belang op de berg, iedereen was nog even aan het genieten van de laatste paar skiweken. Terwijl wij genoten van het prachtige uitzicht!

We sliepen die avond in een een airbnb genaamd Overvoll. Dit was vroeger een boerderij geweest en is wordt nu gebruikt als woonhuis en airbnb. We kwamen aan terwijl er nog helemaal niemand te bekennen was. Annelie had de eigenaar opgebeld en we konden zo de sleutel onder de pot weg halen. Help jezelf. Aangezien we toch aardig op tijd waren heb ik nog stiekem even een tukkie gedaan in de tuin. Er was immers toch niemand haha. Naast ons tweeën waren er nog een aantal Britten die dezelfde nacht in Overvoll verbleven. Wij hebben daar samen gedineert.

Tijdens het boeken kon je aangeven of je gebruik wilde maken van het diner en ontbijt. Aangezien de winkels allemaal gesloten zijn in verband met Pasen leek ons dat wel een goed idee. Het was een rauw groente diner waar bij je nog wel de keuze had tussen vlees of vis. Annelie koos voor vis en kreeg een heerlijk stuk zalm voorgeschoteld. Ik had het vlees gerecht en kreeg een lekker hertenvlees stoofpotje, vers geschoten door de buurman. Al het andere eten was ook allemaal uit de streek, vers en super lekker.

Zaterdag zijn we via Urke weer naar Volda gereden. Dat was wederom ook weer een hele mooie route! In Volda besloten we om nog een stuk Folkestad in te rijden, daar schenen Vikingschepen te liggen en dat leek ons ook nog wel even leuk om te zien. Ze lagen er inderdaad! Wel eens waar niet in het water, maar op het gras. Toch was het wel leuk om zo’n schip te zien, toch weer een stukje geschiedenis. Het uitzicht daar was ook weer top, dus we hebben nog heel even aan het water gezeten. S’avonds heeft Annelie haar beroemde rodekoolschotel gemaakt, daar waren mijn huisgenoten en ik heel blij mee! Vanochtend is Annelie weer richting Nederland gereisd. Het was een gezellige week, met mooie landschappen, lekker eten en goed gezelschap.