Site Overlay

Happy Birthday Norway!

De week begon weer goed! Zondag kwamen Bram en Vita aan in Volda. De Puffins zijn weer terug op het eiland Runde, en dat moesten wij natuurlijk wel even bekijken. Daarna was het alweer tijd voor de nationale dag, dat betekend Feest! Weer genoeg om over te vertellen dus.

Zondag reden Bram en Vita het prachtige Volda binnen. Ik heb een heerlijk vuilnisbak gerecht voor ze bereid (pasta), een goede start voor een paar super relaxte dagen. Bram en Vita waren ook al lekker in de vakantie modus, ze hadden zelfs een souvenir uit Nederland voor me mee genomen. Een super mooi fel groen kratje met 24 groene knuppels.

Maandag hebben we een rondje door Volda gelopen. Tijdens het lopen kwamen we op het geniale idee om te gaan vissen in de haven. Pangaia, de internationale office van school heeft een paar vishengels die iedereen mag lenen. Dus zijn we daar langs gegaan. De hengels waren nog niet helemaal compleet, er moest nog een dobber en haak aan gehangen worden. Dat regelen we wel even dachten we, dus liepen we samen langs de winkel om een dobber en haak te scoren. We liepen naar een grote steen aan de haven, waar geen mensen waren die naar ons gestuntel kon kijken en maakten de vishengels klaar voor gebruik. Met een grote zwiep gooiden we de haak in het water. Het dobber raakte het water en zonk als een steen naar beneden. Lood vergeten.. Gelukkig hadden we nog een bus Pringels gekocht, maar ook met een pringel deksel wilde het niet helemaal lukken. Achja, het idee was leuk!

Aangezien we geen vis hadden gevangen moesten we wat anders gaan eten die avond. In Volda zit een heel mooi uitkijkpunt, waar je heerlijk kunt zitten barbecueën. Dat leek ons wel wat. Dus hebben we in plaats van vis wat hamburgers en worstjes gescoord en zijn we gaan wandelen. Een beter uitzicht voor een BBQ kan ik mij niet wensen!

Dinsdag hebben we een mini roadtrip gemaakt door de omgeving. Dat was super leuk! Gewoon lekker genieten van de natuur, meer heb je niet nodig. Bram en Vita hebben nog een prachtige Griekse schaal gescoord bij een tweedehandse winkel. Een Noors souvenir uit Griekenland, wat wil je nog meer. Vita heeft s’avonds echt een super lekkere pasta gemaakt met zalm en garnalen. Hadden we toch nog lekkere vis na ons mislukte hengel avontuur.

Woensdag hebben we een dagje op het eiland Runde gezeten. De Puffins zijn namelijk weer terug! Runde is het broedgebied van de Puffins en elke avond rond een uur of 7/8 komen ze aan land om hun jongen te voeren. We waren al om een uur of 2 op het eiland, een hele zit dus. Dankzij het doorzettingsvermogen van Vita hebben we ze ook nog echt gezien! Ik heb zelfs nog een aantal super gave foto’s weten te schieten. Het eiland zelf is ook gewoon super tof. Op een gegeven moment kwam er een grote mist wolk over het eiland heen zetten, terwijl er aan de andere kant de zon volop aan het schijnen was. Heel bijzonder wel.

Donderdag ochtend zijn Bram en Vita naar Oslo gegaan om een vriendin van Vita te bezoeken. Ik moest nog een verslag schrijven voor het fotografie vak, altijd leuk. Het inleveren van het verslag heb ik nog dezelfde dag gedaan. Dat voelde wel een beetje ongemakkelijk, het betekent namelijk niet alleen dat ik klaar ben met school, maar ook dat ik echt bijna naar huis moet. Ik heb meer moeite met het afscheid nemen van iedereen hier, dan toen ik naar Noorwegen toe ging. Zo bijzonder is dat..

Genoeg gejammerd! Het is tijd voor 17 mei. Vrijdag stond helemaal in het teken van Noorwegen, het was namelijk de nationale dag. Aangezien wij ons graag aan hun traditie willen houden hebben we met een groep internationals gebruncht. Iedereen had wat lekkers meegenomen en uiteraard begon de brunch met een groot glas champagne. Een kleine tip voor de mensen die geen idee hebben wat ze doen als ze een champagne fles open maken (zoals ik). Je moet hem koud bewaren, anders vliegt de champagne alle kanten op haha.

S’middags was er een grote parade waar ook de school aan mee deed. Wij mochten dus ook gezellig mee lopen. Dat was wel heel grappig. Na de parade was het weer tijd voor een BBQ georganiseerd door Pangaia. We hebben lekker in de zon gezeten. Ik heb nog een paar liedjes op de gitaar gespeeld en iedereen zong mee. Echt super tof! Na de BBQ zijn we door gegaan naar een afterparty bij een of andere Noor in huis. Dat was ook wel geinig.

Zaterdag moesten we allemaal bijkomen van alle feestelijke sferen. Ik heb nog een super mooie buiten rit met Milla de IJslander gemaakt. Echt ik ben zo ontzettend blij dat ik hier gewoon mijn ‘eigen’ paard heb. We zijn een stukje de berg op gereden, met weer een super mooi uitzicht. Ik blijf nog even lekker genieten!